تبلیغات
کانون تاتر جهاد دانشگاهی واحد مازندران «گروه تئاتر سیاوشان» siavashan theater group - به گزارش سایت نسخه هنر به نقل از خبرگزاری ایسنا؛چرا نمایش‌های صحنه‌ای منزوی شده‌اند
کانون تاتر جهاد دانشگاهی واحد مازندران «گروه تئاتر سیاوشان» siavashan theater group
دانش خود را هیچگاه احتکار نکنید/دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ به اخبار و فعالیت های گروه تئاتر سیاوشان می پردازد.
از جمله فعالیت ها هنری در این گروه آموزش تئاتر هنر جویان دانشجوی دانشگاه مازندران است که پس از گذراندن پایان دوره به اجرای نمایش در پایان هر ترم می پردازند.
والسلام.
سرپرست گروه و مدیریت وبلاگ

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ چیست؟






02:18:30 نقد و تحلیلپرینت
چرا نمایش‌های صحنه‌ای منزوی شده‌اند؟

به گزارش سایت نسخه هنر به نقل از خبرگزاری ایسنا؛

تئاتر خیابانی مضامینش را از زندگی شهری می‌گیرد و دردها رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های طبقات مختلف جامعه را بیان می‌کند و علاوه بر آن استقبال بیشتری از این نوع تئاتر در مقایسه با تئاتر صحنه‌ای می‌شود اما چرا؟


منطقه مازندران، تئاتر خیابانی تئاتری اجتماعی است که با اعتراض به اوضاع موجود جامعه در قالب یک داستان در میان مردم به نمایش درمی‌آید و آنچه در تئاتر خیابانی اهمیت فراوان دارد مضمون نمایش در این نوع تئاتر است که می‌تواند برگرفته از واقعیت‌ها و مشکلات روزمره جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد. تئاتر خیابانی به دلیل حضور در جمع مردم طرفداران بیشتری دارد و اگر نمایشی در خیابان اجرا شود جمعیت حاضر به راحتی از آن نخواهند گذشت.


حمیدرضا گل محمدی تواندشتی، کارشناس نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، معتقد است: جشنواره‌های مختلف تئاتر صحنه‌ای از اوایل انقلاب تاکنون با اسامی همچون تئاتر فجر، تئاتر دفاع مقدس و تئاتر بسیج در استان و کشور برگزار می‌شود که بار مالی بسیار ولی بازدهی‌ کمی داشته است، چرا که استقبال از این‌گونه جشنواره‌ها مختص به هنرمندان است و عامه مردم از آن بهره‌مند نمی‌شوند اما در جشنواره های خیابانی هزینه کمتر و بهره‌مندی بیشتری عاید می‌شود.


وی افزود: باید نگاهی به تاریخچه تئاتر خیابانی بیندازیم تا بدانیم پیدایش تئاتر خیابانی از چه زمانی و از کجاست و پیام آن چیست؟ در اوایل قرن بیستم، به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی، تئاترهای خیابانی در اروپا از رونق بسیار برخوردار شد؛ این تئاتر با هدف تبلیغ و ترویج اجرا می‌شد و عموما می‌خواست که مواضع انقلاب را تبلیغ کند، بعد از جنگ جهانی دوم و به خصوص در دهه 1950 میلادی این روند سیر نزولی پیدا کرد تا اینکه جنبش دانشجویی فرانسه در اواخر سال‌های 60 و ظهور رادیکالیسم در اروپا به آن جان تازه‌ای بخشید.


وی اظهار کرد: فرق رویکرد این تئاتر با تئاترهای قبلی این بود که اگر در گذشته تئاتر خیابانی در دفاع از "پرولتاریا" برخاسته بود این‌بار بر ضد سرمایه‌داری جهانی سر برآورده بود، به خصوص بعد از جنگ ویتنام بسیاری از این نمایش‌ها با هدف مخالفت با امپریالیسم جهانی شکل گرفت و به مرور زمان تاثیر سیاسی در این نمایش‌ها کم شد و جای خود را به دفاع از حقوق سیاهان، زنان و اکنون مخالفت با جهانی‌سازی داد. در این نوع تئاتر تماشاگر و بازیگر برخلاف تئاترهای صحنه‌ای معنایی دیگر و متفاوت پیدا می‌کنند، با هم یکی می‌شوند و ارتباط بین بازیگر و تماشاگر در بالاترین حد ممکن وجود دارد و این دو بدون هیچ برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده‌ای خود را در جریانی دخیل می‌بینند که درونشان را به بیرون می‌ریزد.


این کارشناس نمایش بیان کرد: شکل رسمی حضور نمایش خیابانی در جشنواره‌های رسمی ایران از سال 66 در ششمین جشنواره تئاتر فجر بود. از آن زمان، هر سال بخش بسیاری از جشنواره‌های معتبر، به نمایش خیابانی اختصاص یافته است.


وی با اشاره به اینکه اکثر مردم آشنایی چندانی با تئاتر ندارند و هنر نمایش جایگاهی در زندگی این قشر ندارد، افزود: مردم به دلیل مشکلات و تنگناهای زندگی به سراغ تئاتر نمی‌روند و مشاهده می‌شود که برخی از هنرمندن تئاتر وقتی با عدم استقبال مخاطبین در سالن‌ها روبرو می‌شوند فوراً هجمه خود را به سوی مخاطب نشانه‌ می‌روند و آنها را مقصر می‌دانند. وقتی که ما خودمان را در فضاهای بسته سالن محبوس کنیم و فقط اجراها را مختص به سالن بدانیم، تئاتر را به میان مردم کوچه و بازار نمی‌بریم پس نباید انتظار داشت که مردم تئاتر را درک کنند و با این هنر همدم شوند.


تئاتر خیابانی، بردن این هنر در میان مردم است


وی ادامه داد: در تئاتر خیابانی به جای اینکه مردم به طرف نمایش کشیده شوند، نمایش به میان مردم می‌رود و به توسعه این هنر و شناسانده شدن و پذیرفته‌شدن آن نزد مردم کمک می‌کند و این رغبت را می‌تواند در آنان به وجود آورد که به تئاتر نگاه راغب‌تری داشته باشند، چرا که رسالت تئاتر خیابانی، بردن این هنر در میان مردم است.


این هنرمند مازندرانی با اشاره به اینکه دو وجه تراژدی و طنز در تئاتر خیابانی وجود دارد، گفت: این نوع تئاتر اگر با درون مایه طنز اجرا شود جذب مخاطب در تئاتر خیابانی موثرتر واقع می‌شود. البته با توجه به قرار گرفتن در موقعیتی خاص می‌توان از تراژدی هم استفاده کرد.


وی بیان کرد: اجرای تئاتر خیابانی می‌تواند فرهنگ دیدن تئاتر را در جامعه رواج دهد و مردمی که از تئاتر روی گردان شده‌اند را دوباره با سالن‌های تئاتر آشتی دهد.


نمایش‌های صحنه‌ای در انزوا به سر می‌برند


آرش رمضانی فوکلائی، کارشناس نمایش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است: یکی از هنرهایی که می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد هنر نمایش است. هنر نمایش رایج در جامعه را می‌توان به دو گونه صحنه‌ای و خیابانی تقسیم‌بندی کرد. هرگاه هنری از جامعه و مردم دور می‌شود و مخاطب خود را از دست می‌دهد باید علل آن را کنکاش کرد و به درمان آسیب آن پرداخت.


رمضانی بیان ‌کرد: هم اکنون نمایش‌های صحنه‌ای نتوانسته مخاطب خود را در سطح عامه مردم جذب کند و در انزوا بسر می‌برد. یکی از آسیب‌های تئاتر صحنه‌ای این است که مخاطبانش فقط مختص به قشر خاص هنرمندان محدود شده و دست‌اندرکاران این گونه نمایش در ایران مخاطبان خود را به خوبی نمی‌شناسند. برعکس نمایش خیابانی، نمایشی تاثیرگذارتر و با مخاطب عام کوچه بازار سر و کار دارد. وقتی تاریخچه نمایش خیابانی را می‌بینم مشهود است که این نمایش با اندیشه اعتراض در کشورهای غربی بعد از جنگ جهانی به جامعه ورود پیدا کرد تا اینکه معضلات و مشکلات جامعه را به گوش مردم برساند.‌


این هنرمند مازندرانی تصریح کرد: اگر نگاهی به نمایش‌های ایرانی مثل خرده نمایش‌ها و نمایش‌های فضای باز سنتی ایرانی نگاهی بیندازیم می‌بینیم که تئاتر خیابانی در گذشته در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و مورد استقبال قرار می‌گرفت.

Report /
Isolation in the theater scene / reconciliation of people in the street theater

3/3/1394 9:26:26 culture
943-387-5 code News

Street theater theater community who complained to the society in the form of a story going to be shown to the people and what is important in the context of street theater show in this kind of theater that can be drawn from the facts and the everyday problems of society in which they live We are.

The Iranian Students News Agency (ISNA) region of Mazandaran, street theater Mzamynsh of urban life and daily problems and providing its people are involved and express pain, suffering, joy and Nakhvshyhay different classes of societies that entertainment content, cultural , moral, social and runs in the streets.

Street theater because of the more fans closer together, and if you run a demonstration in the street crowd easily, it is not over and this shows the place of this approach.

Rose Tvandshty HR expert views about the Iranian Students News Agency (ISNA) region of Mazandaran, said various festivals theater scene ever since the beginning of the names of Fajr, theater, war, mobilization theater, month and province   Been held and that the financial burden, but very little return, because the popularity of this festival is dedicated to the artists and the general public will not benefit from the lower cost of street festivals and more benefit is income.

He said to look at the history of street theater to understand the emergence of street theater of when and where and what is its message

Mazandaran artist continues: in the early twentieth century, following World War I and the Russian Revolution street theater in Europe was of great prosperity, the theater was carried out with the aim of promoting and generally wanted to advertise the position after World War II and especially in the 1950s the trend was downward to the French student movement in the late '60s and the rise of radicalism in Europe gave it new life.

He said: the difference between the previous approach was that if in the past the theater to theater Tyatrkhyabany this time in defense of the proletariat rose against global capitalism emerged especially after the Vietnam War, many of these shows with the aim of opposition to global imperialism and political effects over time, but shows little way to defend the rights of blacks, women, and now that the opposition to globalization.

He stressed that, in this type of theater audience and the actor plays a scene unlike any other sense they are different, and the relationship between actor and audience together at the highest level possible, and this without any pre-planning in the current Tyynshdhay involved see the inside out rolls.

The official said that the presence of street theater in Expert View The official festivals in Iran since the 66 th Fajr Festival, says the It took a year of many prestigious festivals, street theater dedicated to Found.

  He pointed out that most people are unfamiliar with theater and drama has no place in the lives of these people, it adds life to the theater, do not go public because of the distress, observed that some Hnrmndn theater when the audience is not welcome Pavilions encounter immediately to the audience Aiming attacks and blame them.

Golmohammadi believes that when we locked ourselves indoors hall and hall for performances only know theater people not delete the street ... so do not expect people to understand theater, the art are companion.


  Street theater, using this art among the people


  He said the street theater instead of people drawn to the display, the display goes to the people and to the development of the arts and introduce it to the people and accept their help and willingness to create a look that theaters Raghbtry have, because the mission of street theater, using this art among the people .

Mazandaran artist pointed out that the two sides of tragedy and humor in street theater there, said if carried out with humor theme to attract an audience of street theater is more effective, with respect to the tragedy can be used in special situations a.

He says: street theater to theater culture could spread in the community and people who have been turned back from the theater with theater reconcile.


  Live stage shows in isolation


According to ISNA, Arash Ramezani Show Fvklayy expert believes that one of the arts that can affect the long drama that its impact is evident in the various communities.

His current art scene and the street division of society into two species, and said if the arts community and the people around and lose your audience to explore its causes and treatment of damage to it.

Ramezani says: now shows the scene failed to attract audience in the public and held in isolation.

Mazandaran artist noted: One of injuries theater scene is that the audience just limited to specific artists and people involved in this kind of show do not know your audience well.

He explains: street theater show dramatic contrast with the general public and the market street and nothing but reinforce the idea that the street theater community will not enter.

Ramezani notes: When I see the history of street theater is evident that the play with the idea of protests in Western countries after World War was entering the community so that people will listen to the issues and problems.

Mazandaran artist said: If you look at sales presentations and shows outdoor performances such as traditional look Iranians see street theater has gained popularity among the people and was well received.

According to ISNA, the damage that was expressed in the drama on stage and welcomed people to the arts, street theater Studies show that reconciliation is an approach that can be re-recognize the theater audience, the drama scene as well filled the audience.



ISNA Caspian region
Reporter: 49000
End of massage




نوع مطلب :
برچسب ها : به گزارش سایت نسخه هنر به نقل از خبرگزاری ایسنا؛، چرا نمایش‌های صحنه‌ای منزوی شده‌اند،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل